den mobilen Roboter »Irma3D« (Intelligent Robot for Mapping Applications in 3D) erfolgreich in Ostia Antica eingesetzt, der Hafenstadt des antiken Rom. Um zu einem vollständigen 3D-Modell zu kommen, musste [...] Flugroboter, der einen Miniaturscanner trägt, könnten die 3D-Daten noch präziser erstellt werden. Eine Aufnahme aus der Vogelperspektive würde auch das 3D-Modell einer Ausgrabungsstätte ergänzen. [...] positioniert, die Scanposition eingemessen, die gewonnenen Daten manuell registriert werden. Mit »Irma3D« steht dem Archäologen nun ein Werkzeug zur Verfügung, das ferngesteuert durch das System von Räumen
in the late 3 rd century A.D., were concealed underneath the floor of the burial chambers. For example, in tomb 34 of the Isola Sacra necropolis, erected in the 1 st half of the 3 rd century [...] century A.D. were rather spacious and empty, as they often contained only the burials in the original sarcophagi, the burial chambers had been continuously filled with graves up to the 3rd century A.D. In many [...] chamber tombs or hypogea . In the 1 st century A.D., i.e. before the beginning of the large scale production of sarcophagi in Rome in around 120 A.D., most burial chambers were rather spacious and lacked
11-13. ↩ G.B. Piranesi, Vedute di Roma (ca. 1760). Digital einzusehen unter: www.let.leidenuniv.nl/Dutch/Renaissance/Facsimiles/PiranesiVeduteRoma1760/index.htm (letzter Zugriff: 17.01.2013) [...] Römer, sondern auch Gemälde und Stiche von römischen Landschaften, wie die berühmten von Piranesi [3] werden gerne als Souvenirs mitgeführt. Kaiserkabinette mit Porträts der 12 Cäsaren nach Sueton [...] 2| Septimius-Severus-Bogen (Veduta dell’Arco di Settimo Severo). Radierung aus der Serie Veduta di Roma von Giovanni Battista Piranesi, 1772 Hier soll es um zwei der stadtrömischen
dall’Esquilino”, in D. Vitali (ed.), L’immagine tra mondo celtico e mondo etrusco-italico. Aspetti della cultura figurativa nell’antichità, Florence. Nock, A.D. 1946 A.D. Nock, “Sarcophagi [...] sull’Esquilino: Nuove Proposte di Lettura del Monumento.” Arch Class 58: 75-107. Grassinger, D. 1994 D. Grassinger, “The Meaning of Myth on Roman Sarcophagi” in Myth and Allusion: Meanings and Uses [...] fragment showing a lictor wearing a short, red military tunic with a white stripe carrying fasces [3] , and another that shows three similarly dressed lictors moving in the same direction, are probably
74. ↩ Liv. V 21, 2. ↩ Dion. XIII 3;Plut. Cam . 5-6; Liv. V 21-22; Val. Max. I 8, 3. ↩ Liv. V 19, 3. ↩ Liv. V 19, 6; cf. Wissowa 1912, 110 f.; Basanoff [...] Gatti, Diss . d . Accad . Pontif .1896, 349, who asserts that Aracoeli < ARA CAELESTIS . ↩ Tert. Hec . prol . alt . 2; Salv. Gub . D . 3, 9. Cfr. Basanoff 1947 [...] Darmstadt 1987. ↩ Liv. V 21, 1-3. ↩ Dion. loc . cit . ↩ Cf. Basanoff 1947, 43-44; Rüpke 1990, 163. ↩ Liv. V 22, 3-7. ↩ Rüpke 1990, 163; Basanoff
Rossii. Pantikapejskie Niobidy, Materialy po Archeologii Rossii 24 (S.-Peterburg 1901) 12–14 no. 20 d pl. 3; P. Pinelli – A. Wasowicz, Musée du Louvre. Catalogue des bois et stucs grecs et romains provenant [...] representations of or allusions to the myth include images on Greek vases and sculpture groups. [3] The myth can also be found on Roman marble sarcophagi of the 2 nd century [4] , although [...] [7] Wooden sarcophagi with applied decoration already appear in tombs of the 4 th and 3 rd centuries B.C. in this region, although the earlier appliqués are usually made of much more precious